Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

Verhaal: Marijke Schipper door Juriaan Otto 51 reacties

Het (A-sociale) Rode Dorp

Als meisje van negen kwam Marijke Schipper (1945) in Amsterdam Nieuw West terecht, in de Antoon Keldermanstraat. Herinneringen aan die tijd heeft ze nog genoeg.

Zoals de herinnering aan een van de opzichters in het Rode Dorp, toen de familie Schipper ging kijken naar een van de huizen die ze van de woningbouwvereniging toegewezen hadden gekregen. “Die woning krijgt u toch niet”, zou deze opzichter hebben gezegd, toen hij de vader van Marijke opmerkte. Dat schoot hem natuurlijk duidelijk in zijn verkeerde keelgat. Niet in de laatste plaats omdat hij op medische gronden verplicht was te verhuizen naar een gelijkvloerse woning. Terwijl hij dat helemaal niet wilde! Uiteraard was er sprake van een misverstand. De huizen die het hier betrof waren voorzien van in de muur verankerde leuningen, van verzwaarde deuren en extra kleine ramen. Allemaal om de toekomstige bewoners tegen zichzelf te kunnen beschermen. Waarom? Omdat de Amsterdamse bestuurders hadden besloten zogeheten ‘onopgevoede’ elementen te mengen met verantwoordelijke burgers. De verwachting was dat de a-sociale bewoners zich zouden optrekken aan de rest, waardoor toch een leefbare wijk zou ontstaan. Niets was natuurlijk minder waar, want precies het tegenovergestelde gebeurde. Het werd in sommige buurten echt een bende.
Marijke kan zich uit die tijd nog herinneren hoe haar klas op de lagere school meer dan 11 docenten in minder dan een jaar tijd wist weg te pesten. “Pas toen juffrouw van Soest voor de klas kwam te staan, keerde de rust terug. Deze vrouw had een groot overwicht op alle leerlingen in de klas. Ze was eigenlijk de goedheid zelve. Als het onrustig dreigde te worden, gingen we Pimpamdoeren of ze stuurde iemand die zat te dromen gewoon naar buiten, in plaats van hem of haar te bestraffen.” Marijke Schipper blijkt vol te zitten met herinneringen uit het vroege verleden van Geuzenveld- Slotermeer. Over het meisje van school die vaak naar pies rook omdat ze niet werd verschoond. Of over hutten bouwen met de juffrouw en de rest van de klas. Bijzonder is ook het verhaal van uitgehongerde meeuwen bij de Sloterplas, die besloten de haringkar aan te vallen omdat door de langdurige en strenge vorst al het beschikbare voedsel was verdwenen.
Maar misschien kan ze dat allemaal maar beter in een boek verwerken. Daarvoor hebben we hier op de site te weinig ruimte.

Gepubliceerd op
05-07-2004
Reacties (51)

Antoon Kledermansstraat

Hallo Marijke,
ik herinner me je nog jullie woonden schuin achter ons, jij woonde naast de Fam. Dirven en je vader was keurmeester op het abattoir als ik me niet vergis en liep nog weleens op klompen.Je had ook nog een oudere zus en jij ging ook mee met de fietsclub die we in ons buurtje hadden, je ex buurman Thijs Seeman

Thijs Seeman
,
6 apr 2010, 20:49

Aso

Er wordt wel gezegd dat het rooie dorp vroeger asociaal zou zijn , dat zal misschien best zijn maar ik heb in heel Geuzenveld vroeger vele nette mensen maar ook vele Asosen gezien en echt niet alleen in dat rooie dorp.

Kees
,
2 jul 2009, 10:20

Contstance...

Contstance heeft een hobbelpaard zonder kop en zonder staart daar reed hij mee de wereld rond zomaar in zijn blote cont stance heeft een hobbelpaard zonder kop en zonder staart daar reed hij mee , enz.enz.

Jan
,
12 jan 2009, 23:00

rode dorp

ik hoop dat er nog heel veel over ons rode dorp geroddeld wordt, allemaal een gelukkig 2009

ikke
,
26 dec 2008, 12:36

Er staat een paard in de gang ... ja , ja , een paard

Mensen wees nou toch trots op dat rooie dorp , Andre van Duijn heeft er zelfs een lied over geschreven , mooi toch.

Ik vind bovendien dat iedereen mag zeggen wat ie wil , je moet man en paard kunnen noemen.

,
21 dec 2008, 21:44

Burg.v.Leeuwenlaan, het blijft mijn buurt!

Nelleke Plomp, 23 Oct 2008, 16:08
Ikzelf heb in het "nette" voorgedeelte van de
Burg. van Leeuwenlaan gewoond. Dit complex
eindigde voor de brug/scheiding naar het "Rode
Dorp". Aan het einde van mijn straat had je de
VEGE, van het echtpaar Kimmink. In mijn lagere
school periode wilde ik maar wat graag met een
meisje omgaan die over de brug (Rode Dorp) woonde.
ik weet helaas haar naam niet meer, maar weet nog
wel dat haar huis op een hoek lag, prachtig aan
het water. Zo gek wonen was het daar niet. Wel
waren er veel warrige verhalen in omloop, zoals er
verteld werd dat iemand daar een paard in de gang
had staan.Ik heb hier een gouden jeugd gehad met
veel warme herinneringen aan de buurt en zijn
bewoners.Voor wie dit leest en mijn naam herkent,
een hartelijke groet!

hoi nel van dat paard klopt wel maar het zeker een hele mooie tijd in slotermeer en geuzeveld.
gr ton

a.Falli
,
20 dec 2008, 21:18

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

willy, 27 Aug 2004, 11:19
hier een reactie van iemand uit het rode dorp wij
hebben nooit verzwaarde voordeuren en verankerde
leunigen gehad hoor, er werd zoveel geluld door de
mensen .maar in de zogenaamde nette buurten daar
woonden het smerigste volk die hun kinderen
opstookte dat ze niet met de asociale mochten
omgaan ja mensen toen werd er al gediscrimeneerd
voor al op de scholen en ik weet zeker dat mijn
moeder met haar 9 kinderen honderd keer schoner in
haar huishouden isgeweest als de moeders van de
kinderen uit mijn klas

is zo wil kwam er vaak voor al met de kerst

a.Falli
,
20 dec 2008, 21:16

Burg.v.Leeuwenlaan, het blijft mijn buurt!

Ikzelf heb in het "nette" voorgedeelte van de Burg. van Leeuwenlaan gewoond. Dit complex eindigde voor de brug/scheiding naar het "Rode Dorp".
Aan het einde van mijn straat had je de VEGE, van het echtpaar Kimmink.
In mijn lagere school periode wilde ik maar wat graag met een meisje omgaan die over de brug (Rode Dorp) woonde. ik weet helaas haar naam niet meer, maar weet nog wel dat haar huis op een hoek lag, prachtig aan het water. Zo gek wonen was het daar niet. Wel waren er veel warrige verhalen in omloop, zoals er verteld werd dat iemand daar een paard in de gang had staan.

Ik heb hier een gouden jeugd gehad met veel warme herinneringen aan de buurt en zijn bewoners.

Voor wie dit leest en mijn naam herkent, een hartelijke groet!

Nelleke Plomp
,
23 okt 2008, 16:08

buurt

Beppie Looy woonde toch in de Aalbessestraat? Jouw naam komt mij ook bekent voor.

loes stift
,
29 apr 2008, 21:13

buurt

Hallo Marijke, ik kan me jou helemaal niet herinneren, ik heb om de hoek gewoond, op de Pieter Postsingel (fam.Stift). Woonde jij soms in het laatste huis van de straat? Weet je waarom het het rooie dorp werd genoemd, omdat de daken rood waren. Als er mensen over de Haarlemmerweg fietste riepen ze kijk dat is het rooie dorp. Maar aan de andere kant van het veldje stont de wijk voor de sociaal zwakkere van die tijd(Corn. Outshoornstr.) Ik heb daar van 1955 tot 1970 gewoond.

Loes stift
,
18 apr 2008, 14:14

Martin Minte

Hoi Bas,

Hij kwam toch uit Geuzenveld? Mijn ex-man had het wel eens over hem, hij komt zelf uit de KS Hasselaarstraat, waarvan ook niks meer over is.
Ben ook benieuwd naar hem, nu je dat vraagt, ik zal eens aan mijn ex vragen wat hij nog van hem weet.
Ken je Beppie Looy nog? Die woont hier ook in Purmerend en is bevriend met mijn ex.

Maria Knijn
,
19 feb 2008, 14:39

van Leeuwenlaan

De meestekinderen die daar vandaan kwamen, bij ons op school zaten, de Liduinaschool en de Henricus, waren leuke warme eerlijke kinderen, dit in tegenstelling tot gluipers bij ons uit de buurt die wel zondags heel vroom met papa en mama in de kerk zaten in hun zondagse kleren.
Ik besef nu wel dat ik sommige mensen tegen me in het harnas jaag, maar ik weet nog heel goed dat er een familie was uit de van Leeuwenlaan, waarvan men zei dat de meisjes geen onderbroeken hadden en op het schoolplein dus voortdurend hun rokken omhoog werden getild.
Ik kon toen al niet tegen onrecht en heb die meisjes toen naar huis gebracht en kreeg thuis op mijn donder omdat ik weer eens te laat thuis kwam.
Dat bruggetje bij Marijke is inderdaad in Artis.
Dat verhaal over de opzet van het Rooie Dorp komt vast niet van haarzelf, maar ook van horen zeggen denk ik.
Wij hoorden ook sensatieverhalen, maar zoals altijd het gaat van die naar die en het wordt steeds mooier of slechter.
Heerlijke buurten hadden we maar het geroddel van de ene buurt over de andere was niet van de lucht, leve de vrome gezinnen.
Enne.......het A-dorp, niks mis mee geweest, ik was daar echt niet bang hoor, ondanks verhalen van paarden in de gang en wapens overal hahahaha.

Maria Knijn
,
19 feb 2008, 14:35

leuk artikel, Marijke !

Leuk buurtje en leuk verhaal ! Wel weer jammer dat er mensen zijn die het altijd weer beter weten...
mijn opa en oma hebben ook in de A. Keldermanstraat gewoond met mijn moeder en haar twee broers. Ik heb zeer positieve herinneringen aan deze straat en ken Marijke en haar kinderen ook van vroeger.

Ik hoop dat Marijke de motivatie heeft om nog meer stukjes te schrijven.

M. de vries

Michael
,
19 feb 2008, 1:19

raastr

slecht verhallllllllllllllllllllllllllll

,
15 nov 2007, 16:40

Martin Minte

Heeft iemand Martin Minte gekend uit het dorp en wie weet wat er van hem geworden is.

Bas Verzelt
,
30 okt 2007, 16:16

PAARD

GOED ZO ROBBIE

IK
,
17 okt 2007, 15:20

paard

ik weet nog goed dat de man met het paard de ene dag kwam met fruit en de andere dag kwam hij met de zelfde kar weer vodde ophalen

robbie
,
17 okt 2007, 15:19

Waar is dat?

Het rode dorp waar ik heb gewoond tot mijn 29e jaar , werd begrens door de albardagracht enerzijds en de cornelis outshoornstraat aan de andere zijde.
De antoon keldermanstraat ligt aan de andere zijde, voor ons was dat de haarlemmerweg zijde.
Wild west verhalen waren er altijd al, een paard in de gang bijvoorbeeld, dit was 1 van mijn buren , en nee dat paard stond niet in de gang hoor, zijn eigenaar was vergeten eten neer te zetten voor hem , dus kwam het paard aan de deur om het te halen.
Het paard was een trekpaard , zijn eigenaar gebruikte het paard om een kar te trekken , waarmee hij groente en fruit verkocht langs de deur(ik zelf heb hem wekelijks geholpen).

De man had maar 1 been en had regelmatig toevallen dus er moest eigenlijk wel iemand bij hem zijn , anders zou de kar "onbestuurbaar "worden.

Het rode dorp werd gekenmerkt door zijn saamhorigheid , ze waren ervoor elkaar , en indien nodig ook samen tegen de politie hoor.

Ik zelf kom uit een gezin met 13 kinderen, en mijn buurman met die fruitkar , stopte altijd bij mijn moeder voor de deur en zei dan "anne wat heb je nodig voor je kids ", en als ze dan betalen wou reedt hij gewoon door.

Ik kan met een goed gevoel terug denken aan de tijd dat ik daar woonde .

ton van wijngaarde
,
16 sept 2007, 19:32

Niks strenge winter

Dat paard stond gewoon midden in de zomer met zijn kanis door het keukenraam naar buiten te turen.
Geloof me nou mensen. Het was een enorme attractie.
En de dementerenden onder ons neem ik niks kwalijk.

,
1 sept 2007, 11:44

Willy

Willy . Jij moet het toch weten want als Willy Wortel en bijdehandje van de buurt stond je in de voerbak naast dat paard.
En ga wat aan ke Nederlands doen wat dit kan,ken,kun,kant echt niet.

,
1 sept 2007, 11:42

paard

hehe eindelijk alles recht gezet paard wegens strenge winter in de fietsehok gezet hahahaha

,
27 jun 2007, 20:36

paard

omdat het toen een strenge winter was heeft hij dat paard toen van het land gehaald en in de schuur gezet dat is dat raam naast de keuken zo kwam het praatje in het rond

paard
,
18 jun 2007, 13:49

paard

vind het zo een gedoe paard in de keuken er is niets van waar dat beest stond gewon waar iedreen zijn fiets neer zettenin de bij keuken domoren

,
14 jun 2007, 23:17

paard

vind het zo een gedoe paard in de keuken er is niets van waar dat beest stond gewon waar iedreen zijn fiets neer zettenin de bij keuken domoren

,
14 jun 2007, 23:17

dorp

marijke toch

,
23 maa 2007, 0:05

rode dorp

inderdaad marijke wat heb je op je hals gehaalt

,
23 maa 2007, 0:04

dorp

wat die marijke schipper niet allemaal op haar hals haalt he dat krijg je met al sprookjes verhalen wij weten wel beter groeten van iemand uit het dorp

een gewezen dorpbewoonster
,
17 maa 2007, 18:51

paard

inderdaad onzin hoe komen ze er op

jan
,
17 maa 2007, 0:57

paard

inderdaad onzin hoe komen ze er op

jan
,
17 maa 2007, 0:57

paard

wat een onzin allemaal paard in de keuken is bekend tot in spanje maar ik weet beter paard in de keuken een lacher

,
14 maa 2007, 23:07

paard

Nou reageren dames

janneke
,
14 maa 2007, 22:59

koos

Je hebt gelijk, het was in de bijkeukenen, niet in de keuken. Ik kan het weten, ik heb er naast gewoond.

janneke
,
14 maa 2007, 22:57

hinnik

Sorry dames, het was niet in de keuken maar in de bijkeuken zoals dat vroeger heette. En de een had er zijn fiets in staan of zijn brommer en deze aardige man liet zijn paard daar staan, het stond daar lekker warm.

koos
,
14 maa 2007, 17:56

hinnik

ik weet het alweer jij stond daar in de raam opening en je lijkt op een paard je werd ook altijd paardekop genoemd je heeft het dorp beroemd gemaakt met die kop van je gr willy

willy
,
21 feb 2007, 18:58

Paard in de keuken

Voor de goed orde , het was het rode dorp achter in Geuzenveld langs die weg waar je naar de sportvelden gaat.

H Innek
,
21 feb 2007, 13:22

Paard in de keuken

Het is ook bijna niet te geloven, maar tegenover waar ooit die bejaardenflat stond, dus voor die tijd zelfs, stond een paard
in de keuken , niet van horen zeggen, ook geen droom geweest
maar meerdere keren zelf gezien.
Ik denk dat het eind jaren 60 was.

H Innek
,
21 feb 2007, 13:20

rode dorp

BESTE H INNEK DUS JIJ BEWEERT DAT JE EEN PAARD IN DE KEUKEN GEZIEN HEEFT .DAN MAG JE WEL EENS NAAR DE DOKTER GAAN WANT JE BENT ECHT ABUIS JE HEBT DAT WEER VAN HOREN ZEGGEN JE MOET NIET ALLES GELOVEN WAT DE MENSEN ZEGGEN

WILLY
,
19 feb 2007, 15:02

Er staat een paard in de.................................

Als je vroeger naar Aristos reed, kwam je langs het rode dorp en daar stond in een van die huizen, echt waar, een paard in de keuken.
Kun je het je voorstellen ???

H Innek
,
18 feb 2007, 21:09

a dorp

wat is nu het a dorp slotermeer of geuzenveld heb beiden dorpen gewoond vergrendelde deuren nooit gezien wel hele leuke maar grote gezinnen ieder huisje heeft wel wat ook in zogenaamde nette hoogbouw bij ons aan de overkant in geuzenveld

jasmijn
,
17 feb 2007, 21:48

stien

oke rode dorp snap niet warom heb er heerlijk gewoond39 jaar waarom het rode dorp

stien
16 okt 2006, 20:14

bewoonster

waarom het rode dorp snap dat niet toch niet om de grote gezinnen

Uw naamik
16 okt 2006, 18:56

miep

rode dorp heerlijk zalig dorp

miep
16 okt 2006, 18:55

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

heb zelf in de van leuwenlaan gewoond super

jo
14 okt 2006, 23:29

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

goed zo willy wij hebben ook nooit verzwaarde deuren gehadheb bijna 30 jaar daar gewoond

ik
14 okt 2006, 23:28

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

wat was het verschil geuzen veld of slotermeer

jo
14 okt 2006, 23:24

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

van leeuwen laan was ook een buurt waar mensen heel hard werkten

jo
14 okt 2006, 23:22

a sociale dorp

vind het heel erg daar wonen hardwerkende mensen waar menig een een voorbeeld aan kan nemen

jo
14 okt 2006, 23:20

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

Beste marijke, wat ik heel graag wil weten is bedoel jij de Van Leeuwenlaan in Slotermeer of het Rode Dorp in Geuzenveld? Groeten van Willy

willy
7 sept 2006, 19:52

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

hier nog een reactie van een rooie dorper alles klopt willy
heel goed gezegt
de mensen in de zogenaamde
hoogbouw dat waren a-sociale
kom zelf uit een gezin van 13
kinderen.
en niemand was zo schoon.
als die asocialen
als jullie dat maar weten.

hans van der weide
29 maa 2005, 0:03

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

Bij het verhaal van Marijke Schipper staat een foto afgebeeld waarbij zij volgens eigen zeggen in het Eendrachtpark staat. Een dergelijk oud brugje is echter nergens in de Westelijke Tuinsteden te bekennen, dus het kan nooit in het Eendrachtpark zijn. Het brugje bevindt zich in werkelijkheid in Artis. De foto is dus waarschijnlijk genomen tijdens een uitstapje naar de Dierentuin en niet bij een gewone wandeling in de buurt.

Erik Swierstra
29 sept 2004, 17:47

Re: Het (A-sociale) Rode Dorp

hier een reactie van iemand uit het rode dorp wij hebben nooit verzwaarde voordeuren en verankerde leunigen gehad hoor, er werd zoveel geluld door de mensen .maar in de zogenaamde nette buurten daar woonden het smerigste volk die hun kinderen opstookte dat ze niet met de asociale mochten omgaan ja mensen toen werd er al gediscrimeneerd voor al op de scholen en ik weet zeker dat mijn moeder met haar 9 kinderen honderd keer schoner in haar huishouden isgeweest als de moeders van de kinderen uit mijn klas

willy
27 aug 2004, 11:19

Post title

Post url

Your comment

Author

Comment

Mail

Website

Om foto's toe te kunnen voegen aan je reactie moet je eerst inloggen op de website. Klik rechtsboven op 'Log in' of - als je nog niet aangemeld bent - op 'Aanmelden'.