Een hoogtepunt is het zeker. ‘Groot Landschap’ ligt boven op een heuvel in het Sloterpark. ‘Groot vliegtuigongeluk’ heet het in de volksmond vanwege de verspreide losse delen staal. Dit ‘hedendaagse hunebed’ is volgens liefhebbers van het werk van kunstenaar Wessel Couzijn (1912-1984) het meest ondergewaardeerde beeld van Nederland. In zijn pleidooi in boekvorm weet Geert Lebbing de leek mee te voeren in een bijna sprookjesachtige beschrijving van het 22 meter lange en 12 meter brede beeld. ‘Kom je bij andere kunstwerken slechts op bezoek, dit beeld neemt jou op en plaatst je tussen hemel en aarde’. Lebbing rept over glanzende flanken, geschulpte lasnaden, lange ribbellijnen, welvingen en gepolijste schoot. Alsof het een door hem zeer begeerde vrouw is. Een vrouw die nodig een cosmetische ingreep nodig heeft.
Na een tien jaar lange strijd — waarbij zelfs sprake was van totale verwijdering van het kunstwerk — door Lebbing, kunstenaars en museumdirecteuren van naam kwamen het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Unilever, De Alliantie, AWV, Ymere, de Centrale Stad en het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer zelf met voldoende financiën over de brug. Eind mei van dit jaar kon met de herstelwerkzaamheden begonnen worden. Kunstenares Pearl Perlmuter, de 90-jarige weduwe van Couzijn, bracht daarom weer een bezoek aan de heuvel. Met wandelstok en ondersteuning van smid Kees Tuijtel, die de ontbrekende delen aan elkaar heeft gelast, kwam ze in een uiterst langzaam tempo naar boven. “Ik ben net zo eigenwijs als mijn man! Maar: alles voor de kunst." Perlmuter herinnert zich het moment dat de gemeente in 1954 de opdracht aan haar echtgenoot gaf, herinnert zich het park in aanbouw (“Overal lag nog zand"), de plaatsing van het kunstwerk in 1974 en is blij dat zij ruim vijftig jaar later het kunstwerk in goede staat weer kan bewonderen. Ze maakt, ondanks haar hoge leeftijd, ook nog altijd kunst. “Kunstenaars gaan niet met pensioen."
Gepubliceerd: 23 juli 2006