Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

Verhaal: Barteld Plenter 33 reacties

Kosthuis in Amsterdam

19561964
/

Wat vooraf ging aan de Herinneringen van een 'oudgediende Diender', deel 1

Barteld Plenter heeft onlangs beschreven wat vooraf ging aan zijn eerdere verhalen over zijn diensttijd bij de Amsterdamse politie. Dit is het eerste deel van die beschrijving die de komende weken zal verschijnen op onze website.

Een paar weken geleden reed ik samen met mijn vrouw nog eens door de Wigbolt Ripperdastraat in Geuzenveld. Ik herkende maar weinig meer van de straat waar we op in november 1957 waren komen wonen. Geboren in Drenthe, daar getrouwd, twee kinderen gekregen, Pieter en Ina, ben ik op 1 januari 1956 in dienst getreden van de Amsterdamse Politie. Ruim tien jaar na de 2e wereldoorlog was er in Nederland nog een groot gebrek aan woningen. Hierdoor moesten we dan ook bijna 2 jaar wachten voor we in aanmerking kwamen voor een woning. Vanaf 2 januari 1956 tot 1 november 1957 ben ik echter liefdevol opgevangen door mevrouw en meneer Meedendorp woonachtig op de Ceintuurbaan 264/II. Dat kwam zo, nadat ik me op 2 januari 1956 bij de Politie Opleidingschool aan de 3e Oosterparkstraat had gemeld, kreeg ik na afloop van de eerste opleidingsdag een lijstje mee met daarop verschillende adressen van mensen die zich hadden aangemeld als zijnde “kosthuizen” voor aspirant-agenten. Na wat zoeken kwam ik bij de familie Meedendorp terecht die dus een kamer vrij hadden. Ik besloot metéén dit eerste adres wat ik bezocht als mijn tijdelijke woonadres aan te nemen. Ik heb er nooit spijt van gehad. Meneer Meedendorp was amanuensis op een school en mevrouw was een van oorsprong een gezellige Gelderse dame. Het kostgeld bedroeg fl.112,50 per maand. Dit geld werd volledig door de Gemeente betaald. Nadat ik het bedrag persoonlijk maandelijks had gedeclareerd en het had overgedragen aan mijn hospita gaf ze mij meestal fl12,50 als zakgeld terug. Dat was erg lief…. en niet de bedoeling, maar het was niet echt een vetpot voor mij vond ze, ook omdat ik al een kind had en een 2e op komst. Het echtpaar was bijzonder gesteld op me, of dat nu kwam omdat hun enige zoon in de oorlog was omgekomen weet ik niet, ik kan het alleen maar vermoeden, ze wilden er nooit over praten.

Het eerste jaar bedroeg mijn maandsalaris fl 298.- voor een gezin met 1 kind (Pieter). Wel had ik elke week vrij reizen per NS naar huis in Drenthe. Na afloop van het eerste opleidingsjaar waarin ik met redelijk goede cijfers was geslaagd, werd ik geplaatst aan het bureau Raampoort, Marnixstraat (ik meen nr. 148). In februari ’57 werd ons 2e kind geboren in Drenthe (Ina) Het duurde echter tot november 1957 dat ik eindelijk het bericht kreeg dat ik in aanmerking kwam voor een woning.
Natuurlijk waren we dolblij dat we een woonruimte kregen toegewezen in een mooie nieuwe flat op de 2e etage van de Wigbolt Ripperdastraat nummer 1, Amsterdam Geuzenveld (eigenlijk was het 3 hoog, maar de onderste etage werd “huis”genoemd maar je moest we 2 trappen op om er te komen). Daar werden korte tijd daarna nóg twee kinderen geboren bij de familie Plenter (Jannie (’59 en Jelle ‘62).

Binnenkort het volgende deel.

Gepubliceerd: 18 mei 2009

Lees ook de andere verhalen van deze diender

Gepubliceerd op
18-05-2009
Reacties (33)

Eerst Gasspecialist, later HoCo

Andy:
Channah van Straaten:De HOCO zat in de beginjaren dat wij in Geuzenveld woonden niet op de hoek Ruys de Beerenbrouckstraat/Pieter van der Werfstraat, maar aan de overkant van de Ruys met de Jacob Cabeliaustraat. De Ruys de Beerenbrouckstraat was inderdaad niet erg breed, daar heb ik mij in later jaren, toen ik nog wel eens in Geuzenveld kwam omdat mijn ouders daar woonden, over verbaasd. Als kind zie je de dingen anders, en vooral groter.Channah, je hebt gelijk.In de winkel die werd aangeduid hoek P. v.d Werfstraat zat eerst een haardenwinkel. Ik weet niet meer zijn naam, maar ik dacht de firma Jaspers.

Dat was een winkel van De Gasspecialist. Een ander filiaal van deze zaak bevond zich in Slotermeer helemaal aan het begin van de Burg. De Vlugtlaan, bij de dijk.
De fa. G.J. Jaspers zat in de 1e Hugo de Grootstraat (vanuit Jan van Galenstraat links over de brug).

,
26 nov 2011, 23:43

Re: HOCO

Channah van Straaten:
De HOCO zat in de beginjaren dat wij in Geuzenveld woonden niet op de hoek Ruys de Beerenbrouckstraat/Pieter van der Werfstraat, maar aan de overkant van de Ruys met de Jacob Cabeliaustraat. De Ruys de Beerenbrouckstraat was inderdaad niet erg breed, daar heb ik mij in later jaren, toen ik nog wel eens in Geuzenveld kwam omdat mijn ouders daar woonden, over verbaasd. Als kind zie je de dingen anders, en vooral groter.

Channah, je hebt gelijk.
In de winkel die werd aangeduid hoek P. v.d Werfstraat zat eerst een haardenwinkel. Ik weet niet meer zijn naam, maar ik dacht de firma Jaspers.

Andy
,
21 aug 2011, 17:25

Re: nog steeds over lokatie foto

Louis:
Hoi Pieter en Channah,Ik heb de foto nog eens goed bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat het ook de lokatie waar Channah naar verwees niet juist is. Ook ik heb een vriend gehad die boven de HOCO woonde, zeg maar op de hoek van de Pieter van de Werff en de Ruys de Beerenbrouck. Volgens de beschrijving van Channah zou dan geheel onderaan links de HOCO moeten zitten maar.... de ramen van "onze" flatjes zaten daar helemaal niet. Ook de flat verderop heeft daar niet gestaan. Als rechts de Ruys zou moeten zijn dan was ie wel erg smal. Ik zit me suf te prakiseren waar dit nou zijn ? Pieter ik heb het gehele archief van de Beeldbank afgestruind maar deze foto kon ik niet terugvinden. Waar had je 'm vandaan ? Had jij wellicht nog meer foto's uit de beginjaren van de hoek Colijnstraat en Wigbolt ? Ik zal mijn archief ook eens nazoeken.

Ik weet zeker dat Channah gelijk heeft. In de winkel die jij bedoelde zat eerst een haardenwinkel. Ik weet niet meer zijn naam, maar ik dacht de firma Jaspers.

Andy
,
21 aug 2011, 17:23

Ruys de Beerenbrouckstraat

Hallo,

Ja ik ben dan Nico Luckerhof, en inderdaad de broer van Helma.
Leuk om weer eens iets te horen zo uit onze oude buurt, waar helaas niets meer van terug te zien is.
En Wilma Melkert weet ik mij ook nog te herinneren die in die tijd op de 1e verdieping woonde zo vlak naast de hoco later 4=6.
Ja mooie tijd daar gehad met de dijk waar wij over heen naar toe liepen om naar school te gaan, en af en toe als jochies de dijk in de fik staken, tenminste een klein gedeelte ervan.
En zoals ik begreep heeft Louis daar misschien nog oude foto's van kunnen vinden.
Ik zal maar weer eens contact zoeken met Louis.

En oh ja wij woonde dan op de 3e verdieping van diezelfde flat als Wilma Melkert.

,
26 nov 2010, 21:56

Wilma Melkert

Wilma Melkert,

Had je een zus genaamd Monique Melkert, zij was een vriendin van mijn zus Joan Mosselman.
Als het zo is... misschien weet ze dat nog en ik moet eerlijk zeggen dat ik haar toendertijd bloedmooi vond.


groetjes,
Rob Mosselman

Rob Mosselman
,
31 aug 2010, 12:29

Foto onbekende straat

Beste mevrouw of meneer,

Wilt u contact opnemen met de redactie opdat we kunnen kijken of die foto te publiceren is?
geheugenvanwest@planet.nl Klik hier om een e-mail te sturen.

,
13 jun 2009, 9:04

zelfde type huizen maar straat onbekend

Ik heb van 59 tot 79 gewoond op de 3 etage in de Dr. H. Colijnstraat 208 t.o. het voormalige CBR. Van de verhalen van Pieter en z'n vader heb ik gesmuld en herken mezelf er ook in. Er zijn veel oveenkomsten met die tijd maar klopt ook wel want we zijn van hetzelfde bouwjaar ! Channah twijfelt nog steeds. Ik heb de foto zelf gedownload en is best aardig uit te vergroten maar heb nog een foto uit die tijd gevonden van een soortgelijke flat als op die foto maar dat is volgens de beschrijving de Geuzendonkstraat (??) wat ik niet kon plaatsen en ook niet kon niet vinden. Als je 'm wilt zien wil ik 'm best mailen of plaatsen maar weet niet waar of hoe ? Hij staat in een groot artikel uit de Katholieke Illustratie uit 1953 over de nieuw te bouwen stadwijken Slotermeer en geuzenveld met prachtige foto's (niet op internet te vinden)

,
12 jun 2009, 21:06

Akbarstraat

Hoi Wilma,

Het zou kunnen dat het de Akbarstraat is, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Ik kan hem ook niet zo gauw vinden op de beeldbank van het Stadsarchief. Ik heb het hartstikke druk, maar als het goed is wordt dat vanaf volgende week donderdag minder. En dan ga ik natuurlijk speuren naar vergelijkingsmateriaal! ;-)

Groeten van Channah

Channah
,
12 jun 2009, 19:21

Louis

Waar precies woonde jij, Louis en hoelang?

Wel grappig dat hier zo lang gezocht werd naar de naam van die straat en dat de oplossing al die tijd gewoon hier op de site stond!

Wilma
,
12 jun 2009, 17:49

Opgelost

Wilma heeft het mysterie inderdaad opgelost ...er wordt verwezen naar de Akbarstraat wat volgens mij wel klopt ! Leuk ik zal je naam doorgeven en de link doorsturen naar Nico die het dan doorstuurt naar Helma ! Bedankt en we gaan op verdere zoektocht naar meer foto's van de Eendrachtspolderbuurt ! Is er wellicht iemand die dit leest en die nog afbeeldingen of foto's heeft van deze buurt uit de jaren 60 tot medio 1980 ? Ze zijn van harte welkom !

Louis
,
12 jun 2009, 17:10

Kosthuis in Amsterdam

Mijn reactie heeft even geduurd omdat ik het een en ander moest navragen bij mijn moeder. Maar ook mijn vader Ybele Steensma heeft in de jaren 50 gebruik gemaakt van de kosthuisregeling. Mijn ouders woonden toen in Rotterdam. Mijn vader solliciteerde bij de politie in Rotterdam maar werd afgekeurd wegens kleurenblindheid. Volgens mij kon hij gewoon alle kleuren zien. Hierna heeft hij het in Amsterdam geprobeerd en daar werd hij wel aangenomen. Als adspirant agent heeft hij enige tijd bij een zekere mw. Bijleveld in de ?e Oosterparkstraat in Amsterdam in de kost gezeten. Er bleek ook nog een collega kostganger te zijn maar daar weet ik de naam niet van. In de weekeinden ging hij dan naar zijn gezin in Rotterdam. Volgens zeggen legde hij, om de kosten enigzins te drukken, die afstand vaak af op de fiets. Als het regende pakte hij waarschijnlijk de trein. Een auto had hij niet. Zondagavond was het dan weer bijtijds vertrekken om maandagochtend op tijd te kunnen beginnen. Later kregen mijn ouders een huis in Geuzenveld aangeboden.

Okko Steensma
,
12 jun 2009, 12:40

Akbarstraat

Misschien heb ik het mysterie opgelost.

Was net wat aan het "bladeren" en kwam terecht bij een stukje met de titel "allochtonen bestaan niet". (Hier op de site).
Boven dit stukje staat dezelfde foto met daaronder de tekst: Akbarstraat, Bos en Lommer.
Zou dit kloppen?

Ps. Louis, mijn naam is Wilma Melkert en als klein kind was ik bevriend met Helma Luckerhof.

Wilma
,
12 jun 2009, 8:50

Channah !!!

Haha, geweldig.... we lopen nu allevier met een obsessie rond, nee Channah, het spijt me, ik ben direct vanuit de Wigbolt verhuisd naar Purmerend en woon daar nu ook alweer zo'n 28 jaar. De reden denk ik, waarom die foto (digitaal) in mijn bezit is, is waarschijnlijk omdat ik dacht dat het inderdaad het landje voor mijn deur in de Wigbolt was, ergo grenzend aan de "Ruys" . Inmiddels weten we dat dat niet zo is.
Ik gooi de handdoek lieve mensen.... misschien is er in een verre toekomst iemand die de foto herkent en ons uit ons "lijden" verlost :>))
Ik blijf genieten van alle reacties....
Pieter

Pieter
,
10 jun 2009, 23:16

de groeten

Ik onderhoud nog contact met de zoon Nico die vroeger ook bij me in de klas zat. Met de 2 dochters gaat het ook prima en wonen al een hele tijd in de omgeving van Stedebroec. Ze waren in de jaren 70 toen rechtstreeks vanuit de Ruys al naar Bovenkarspel verhuisd.
Ik weet dat je Wilma heet maar van wie kan ik de groeten overbrengen ?

Louis
,
10 jun 2009, 22:44

Louis

Wat grappig dat je nog altijd contact hebt met de familie Luckerhof.
Hoe gaat het met ze?

Wilma
,
10 jun 2009, 21:35

Pieter!!!!!

Jij hebt de foto waar we het steeds over hebben opgeslagen. In je mapje Beeldbank, maar dat doet er nu even niet toe. Er moet een reden geweest zijn om het op te slaan. Heb je wellicht nadat je in Geuzenveld woonde in een andere tuinstad gewoond, waarvan je oude foto's vond? Als dat zo is zou het een ingang tot verder zoeken naar de locatie kunnen zijn.

Groeten van Channah, die het speuren niet kan laten. ;-)

Channah
,
10 jun 2009, 19:54

doe gewoon alsof

Ja Wilma ik was ook al tot die conclusie gekomen en ging er van uit dat het (helaas) niet de Ruys was, maar.....alleen de foto zelf draagt nostalgische gevoelens over doe je gewoon alsof je je daar weer waant. Overigens geef ik Channah gelijk over de HOCO van meneer Hoveling, want die zat inderdaad in het prille begin aan de overkant ! De 4=6 is pas later naar de overkant gegaan (zie ook www.geheugenvanwest.nl/article-3032-nl.html)
Op jouw trappenhuis woonde ook de fa. Luckerhof die ik zo af en toe nog wel eens zie ! Pieter bedankt voor je reacties en zal binnenkort ook eens een poging wagen om een stukej in te sturen. Weet jij nog iets over een reunie misschien want ik heb me ooit wel eens aangemdl maar daar nooit meer wat op gehoord.

Louis
,
10 jun 2009, 19:46

Ruys

Ga ik me er ook nog even mee bemoeien maar volgens mij kan dit onmogelijk de Ruys zijn.
Wij woonden daar namelijk precies op de hoek.
De ramen op deze foto's zijn te groot en bovendien waren er geen huizen direct boven de HoCo.
Ik heb geen idee welke straat dit wel is.

Wilma
,
10 jun 2009, 19:24

Werkbezoek?

Er staat mij bij dat de huizen aan de Ruys de Beerenbrouckstraat tot aan de Pieter van der Werfstraat dezelfde bouw hadden als Wigbolt Ripperda- en Kenau Simonsd. Hasselaarstraat. Na het landje dat naderhand dijk werd - richting Aalbersestraat dus - was het een ander type woning, dus dat zou die toegangsdeur aan de zijkant kunnen verklaren. Maar het kan ook goed zijn dat dit inderdaad een geheel andere straat is, en dan begin ik door die mogelijke dijk te denken aan het Overtoomseveld.
Ik zie er nog van komen dat we met zijn allen op werkbezoek naar het Stadsarchief gaan om het uit te zoeken! ;-)

Channah van Straaten
,
10 jun 2009, 18:53

Louis, Channah

Sorry Louis, ik heb geen andere foto's meer van het straatbeeld in de buurt van de Wigbolt e.o. Ook ik heb nog gezocht op Beeldbank, maar kon hem ook niet terugvinden. Misschien heb ik de foto via een andere weg gekregen, hoewel hij in mijn folder Beeldbank zat. Ik heb de foto wat uitvergroot bekeken, en ik ben tot een heel andere mening gekomen, is dit wel de Ruys....? Want achter het in aanbouw zijnde vermeende kerkgebouw zijn contouren zichtbaar van wat lijkt... een dijk, verder is aan de zijkant van de meest rechtse flat een toegangsdeur te zien, ik weet dat die er in "onze" flats niet zat.... Ik weet het nu echt niet meer. Your guess is as good as mine lieve mensen....
Pieter

Pieter P.
,
10 jun 2009, 8:47

HOCO

De HOCO zat in de beginjaren dat wij in Geuzenveld woonden niet op de hoek Ruys de Beerenbrouckstraat/Pieter van der Werfstraat, maar aan de overkant van de Ruys met de Jacob Cabeliaustraat.
De Ruys de Beerenbrouckstraat was inderdaad niet erg breed, daar heb ik mij in later jaren, toen ik nog wel eens in Geuzenveld kwam omdat mijn ouders daar woonden, over verbaasd. Als kind zie je de dingen anders, en vooral groter.

Channah van Straaten
,
9 jun 2009, 23:38

nog steeds over lokatie foto

Hoi Pieter en Channah,

Ik heb de foto nog eens goed bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat het ook de lokatie waar Channah naar verwees niet juist is. Ook ik heb een vriend gehad die boven de HOCO woonde, zeg maar op de hoek van de Pieter van de Werff en de Ruys de Beerenbrouck. Volgens de beschrijving van Channah zou dan geheel onderaan links de HOCO moeten zitten maar.... de ramen van "onze" flatjes zaten daar helemaal niet. Ook de flat verderop heeft daar niet gestaan. Als rechts de Ruys zou moeten zijn dan was ie wel erg smal. Ik zit me suf te prakiseren waar dit nou zijn ? Pieter ik heb het gehele archief van de Beeldbank afgestruind maar deze foto kon ik niet terugvinden. Waar had je 'm vandaan ? Had jij wellicht nog meer foto's uit de beginjaren van de hoek Colijnstraat en Wigbolt ? Ik zal mijn archief ook eens nazoeken.

Louis
,
9 jun 2009, 20:32

Stadsarchief

Dankjewel voor de complimenten, Pieter. Ik heb met heel erg veel plezier op het Stadsarchief (toen nog aan de Amsteldijk) gewerkt. Qua werk echt het allerleukste dat ik ooit gedaan heb, hoewel mijn freelance baan, die ik nu naast mijn bijna volledige baan heb, ook heel leuk is. Helaas kon ik niet in vaste dienst komen van het archief, dus is het bij drie projecten gebleven.

Channah
,
8 jun 2009, 12:17

Speurneus(je)

Nu valt alles inderdaad op zijn plek... Ik zat namelijk een beetje in mijn maag met dat in aanbouw zijnde gebouw in de achtergrond... ziedaar het antwoord... Nu ben IK in ieder geval overtuigd van jouw gelijkheid...
Complimenten, je moet een "gouwe" voor het stadsarchief zijn (geweest?) Channah.
Groet Pieter

Pieter
,
8 jun 2009, 9:15

Speurwerk

Zoals ik al zei, Pieter: ik heb aan een aantal projecten van het Stadsarchief gewerkt, en daar hoorde dat speurwerk bij. Ik ben dus getraind. ;-)
Wat ik mij afvraag is wat het gebouw in de verte is. Zou dat de kerk (Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten) al zijn?

Channah
,
7 jun 2009, 20:17

Channah

Je hebt helemaal gelijk.... nu zie ik het ook.... als ik de dijk erin plaats is het me duidelijk... goed detective werk!!

Pieter
,
7 jun 2009, 12:17

Pieter P. (of van der Werf? ;-)

Als mijn veronderstelling juist is dan is het de Ruys de Beerenbrouckstraat in westelijke richting gezien (richting Aalbersestraat dus) met links de ingang naar de Pieter van der Werfstraat (tegenover het landje waar later de dijk verrees). Mijn vriendinnetje Nanneke Tesser woonde in dat eerste van deze kant geziene gedeelte van de Pieter van der Werf.
Ik zal het eens voorleggen op het Stadsarchief als ik daar weer eens ga buurten. Lang niet alles is al ingevoerd in de beeldbank, wellicht is er ander vergelijkingsmateriaal.

Channah
,
7 jun 2009, 11:18

Channah

Het zou kunnen Channah, maar dan zouden de flats aan de verkeerde kant staan lijkt me, maar your guess is as good as mine.... En vwb. het herkennen van lokaties uit het verleden is een opgave, vooral als de boel in de jaren is veranderd, dat is duidelijk.... enfin het IS Geuzenveld, en het IS de "Ruys"
zitten we toch goed aan een kant ;>))
groeten

Pieter
,
7 jun 2009, 8:49

Locatie foto

Zou het niet de kruising Ruys de Beerenbrouckstraat / Pieter van der Werfstraat kunnen zijn? Toen wij in 1957 in Geuzenveld kwamen wonen was daar ook zo'n braakliggend landje. Later verrees daar 'de dijk'.
Dat de beschrijving van de beeldbank van Stadsarchief niet klopt kan natuurlijk. Overal worden fouten gemaakt. Ik heb er zelf aan een aantal projecten gewerkt, en weet maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om de juiste plek waar een foto (of tekening) is gemaakt te traceren.

Channah van Straaten
,
6 jun 2009, 14:48

Locatie foto...

Hallo Louis,
Inderdaad zou je wel eens gelijk kunnen hebben, en is dit een andere locatie in de "Ruys". Hoewel ik deze foto wel met dit opschrift van Beeldbank heb "geleend". Ook zijn de flats hetzelfde als die van ons in de Wigbolt en omstreken. Welke kruising dit dan wel is, is mij een raadsel.
Enfin het gaat om de sfeer zullen we maar zeggen.

Met vriendelijke groeten Pieter Plenter (red. Pa zijn stukjes)

Pieter Plenter
,
5 jun 2009, 18:11

lokatie foto correct ?

Hallo heer Plenter,

Een leuke herinnering aan de hoek Colijnstraat- Ruys de Beerenbrouck waar ik zelf in de Colijnstraat 208 van 1959 tot 1979 heb gewoon op 3 hoog (inderdaad eignelijk 2 hoog). We zullen ongetwijfeld wel eens in elkaar huiskamer hebben gekeken ! Ik twijfel alleen aan de juistheid van de omschrijving van de lokatie op de foto. Ook ik kan me het braakliggende landje ook nog goed herinneren waar we vaak fikkie stookten en in de zomermaanden grote witte tenten stonden waar de jeugd werd beziggehouden. Als dit de hoek Ruys-Colijnstraat is dan zou tegenover de plek waar nu de mensen staan de snackbar toch moeten staan (voorheen de Volendammer Visboer) ?

Louis van den Bosch
,
4 jun 2009, 20:08

open boek

Het zijn de mooie herinneringen die mensen hebben aan hun jeugd, werk, huwelijk, kerk, enz. en dan met name in een stadsdeel in wording, namelijk de westelijke tuinsteden en een stuk oud west in Amsterdam. Deze herinneringen, die vroeger van vader op zoon werden doorgegeven, komen nu in een medium als het Geheugen van West heel mooi tot hun recht en zijn leesbaar voor iedereen. De lezer kan er uit halen wat hem of haar interreseert. In het Geheugen staan ook actuele zaken vermeld hetgeen dit alles nog een stuk leuker maakt. Wellicht vermeldenswaardig dat er ook een Geheugen van Oost en één van Nederland bestaat en zelfs één van Almere.

Okko Steensma
,
27 mei 2009, 21:26

Kosthuis

Wat leuk om weer iets van u te lezen!
Ik had werkelijk geen idee dat het in die tijd zo ging bij de Politie.
Zal voor u maar zeker ook uw vrouw geen makkelijke tijd geweest zijn.
Ik verheug me op uw volgende stukje.

Wilma
,
19 mei 2009, 10:39

Post title

Post url

Your comment

Author

Comment

Mail

Website

Om foto's toe te kunnen voegen aan je reactie moet je eerst inloggen op de website. Klik rechtsboven op 'Log in' of - als je nog niet aangemeld bent - op 'Aanmelden'.